perjantai 22. tammikuuta 2010

Kannattaako asiantuntijaan luottaa?

Tulevana oman alani asiantuntijan onkin hyvä ryhtyä kyseenalaistamaan koko touhun luotettavuutta.

Olen painiskellut pienimuotoisen parranajosta johtuvan iho-ongelman kanssa jo jonkun aikaa. Olen kysynyt neuvoa vaivaan vähän sieltä täältä, mutta apua ei ole poppakonsteista juuri ollut. Olo on hiukan sellainen, että olen yrittänyt kiivetä perse edellä puuhun - olen nimittäin kysynyt apua aina väärästä paikasta.

Ensiksi kysyin neuvoa kosmetologilta. Hän kauppasi minulle kalleimman rasvansa ja vannoi sen parantavan vaivan. Toisin kävi.

Sitten menin apteekkiin - siellä rouva näytti siltä ettei hän tajunnut sanaakaan ongelmastani. Hän oli kuitenkin apteekin palkkaama ammattilainen - asiantuntija valkoisessa takissa - joten ostin häneltä jotain soossia. Eipä auttanut.

Sitten erehdyin vielä pariin muuhun näennäisasiantuntijaan, kunnes tajusin että ammattilaiseen voi luottaa ainoastaan silloin kuin hänen intressinsä ovat samat kuin minun. Apteekin täti ja kosmetologi kun eivät työkseen paranna ihmisten iho-ongelmia - vaan myyvät tummelia hienoissa purkeissa.

Lopulta konsultoin lääkärien oppikirjamateriaalia, Clinical Dermatology, ja löysin vihdoin vaivaani toimivat ohjeet.

Kohtaamani ongelma on varmasti varsin universaali. Personal Trainerisi myy sinulle purkin täysin tarpeetonta proteiinipuuroa, koska hän saa siitä provikat. Ravintoneuvoja tietää tosi hyvän nettisivuston, josta saa parhaat B-vitamiinit ja granaattiomenauutteet - mutta muistithan laittaa tilaukseen hänen referenssikoodinsa?

Vasta kun asiantuntijan kannustimet ovat sinun tai organisaatiosi intressien mukaiset, häneen voi ihan aidosti luottaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti